Jak wygląda rehabilitacja w chorobie Parkinsona?

Co to jest choroba Parkinsona?
Jest ona zwyrodnieniem układu nerwowego o nieznanej przyczynie.

Czym się charakteryzuje?
Charakteryzuje się spowolnieniem ruchowym, sztywnością mięśniową oraz rytmicznym drżeniem mięśni zarówno podczas spoczynku jak i ruchu. Początek choroby jest stopniowy, powolny i często niezauważalny przez chorego oraz jego otoczenie.

Jak się diagnozuje chorobę Parkinsona ?
Lekarz poprzez potwierdzenie co najmniej dwóch z trzech klasycznych objawów choroby Parkinsona takich jak:
– drżenie spoczynkowe,
– spowolnienie ruchowe,
– wzmożone napięcie mięśniowe
Charakterystyczne początki objawów np. drżenie jednej kończyny górnej.

Jak wygląda rehabilitacja w chorobie Parkinsona?
W procesie usprawniania chorego równie istotne jak rehabilitacja jest wsparcie psychologa i logopedy.
-głównym zadaniem fizjoterapeuty jest utrzymanie ogólnej sprawności fizycznej, niezależności funkcjonalnej i poprawy jakości życia.
-dzięki wykorzystaniu różnych technik możliwe jest zapobieganie przykurczom, zanikom i osłabieniu mięśni, a także poprawa stabilności postawy i wzorca chodu. Poprzez trening aktywności dnia codziennego fizjoterapeuta stara się zwiększyć niezależność chorego.
Tylko regularna rehabilitacja zapobiegnie możliwym upadkom, oraz pozwoli na dalsze poruszanie się o własnych siłach