Udar mózgu

Udar mózgu jest sytuacją, która zmienia życie chorego rodziny, przyczyna jest zazwyczaj zablokowanie naczynia w mózgu poprzez zakrzep.  Pacjent w pierwszej dobie po wystąpieniu udaru mózgu powinien zacząć rehabilitację pod okiem wykwalifikowanego fizjoterapeuty. Wczesne usprawnianie chorego ukierunkowane jest na zmniejszenie wysokiego  ryzyka powstania odleżyn, zapalenia płuc, a także stymulacja mózgu,aby nie dopuścić do powikłań ruchowych chorego.

Polepszenie stanu funkcjonalnego, komunikacja i połykanie są najważniejszymi aspektami tego procesu zaraz po wystąpieniu udaru. Wiadomym jest, że im wcześniejsza interwencja fizjoterapeutyczna daje najlepsze efekty terapeutyczne.

Zaraz po wyjściu pacjenta ze szpitala rehabilitacja powinna być ukierunkowana na poprawę funkcji lokomocji czyli przemieszczania się i chodu, przywrócenie mowy jeśli została zaburzona,  oraz przywrócenie funkcji ręki.

Głównymi metodami pracy z chorym są : Stymulacja Bazalna, metoda Bobathów oraz metoda PNF.

Odpowiednia terapia  we wczesnym okresie po udarze mózgu przyczynia się do zmniejszenia rozwoju spastyczności w okresie późnym. Specjalistyczna rehabilitacja ma na celu nie tylko przywrócenie tych funkcji lecz również dialog z lekarzami na temat zapobiegania powtórnego udaru np. przez konsultacje neurologa i kardiologiczna, bo blisko 20-25 procent udarów wynika z zaburzeń pracy serca.

Aby przystąpić do prawidłowego procesu rehabilitacji nieodzownym jest wykonie prawidłowej i wnikliwej analizy problemów opartej o międzynarodowe testy diagnostyczne oraz stworzenie dokumentacji medycznej.

Po wykonaniu licznych testów m.in. funkcjonalnych pacjenta poddaje się procesowi rehabilitacji ukierunkowanemu na poprawę utraconych funkcji oraz poprawę jakości życia.

Bardzo ważne natomiast jest to by pacjent, a w szczególności rodzina zadbała o szybką kontynuację usprawniania w wykwalifikowanym, specjalistycznym ośrodku  rehabilitacji lub w miejscu zamieszkania, poszerzając również personel w zależności od potzreb o logopedę, psychologa, opiekuna czy asystenta lub po prostu osobę z rodziny ,która jest w stanie wspomóc proces rehabilitacji.

Masz pytania? Chcesz zarezerwować wizytę?

Kontakt telefoniczny +48 720 535 535
Email: kontakt@neurorehabilitacjaopole.pl