Częsta choroba młodzieży – Choroba Osgood-Schlattera

Choroba ta najczęściej przebiega z bólem i obrzękiem guzowatości kości piszczelowej. Dotyczy głównie młodzieży między 12. a 15. rokiem życia, czynnie uprawiającej sport.

Zwróćmy uwagę, gdy dziecko skarży się na:

• guzek, który pojawia się pod kolanem, w miejscu przyczepu mięśnia czworogłowego do kości piszczelowej
  • ból kolana, który nasila się po biegu, dłuższym chodzeniu czy wchodzeniu po schodach
  • tkliwość, obrzęk, zaczerwienienie i ocieplenie kolana
  • napięcie mięśni nóg, szczególnie mięśnia czworogłowego uda

Niepokój budzi także pogrubienie tej okolicy. Jeżeli rodzice odpowiednio wcześnie nie zgłoszą się z dzieckiem do lekarza, stan zapalny może objąć większe fragmenty kości i być powodem powstania bolesnego guza poniżej kolana.

Leczenie:

Polega na ograniczeniu aktywności fizycznej – nawet do 3 miesięcy – jest to zalecenie konieczne. Taka przerwa stwarza możliwość wygojenia złamania kości. Można stosować specjalne opaski i ortezy, które ograniczają zginanie nogi w stawie kolanowym. Jeśli takie postępowanie nie daje rezultatów, konieczne może okazać się umieszczenie nogi w gipsie i unieruchomienie jej w ten sposób przez 3-4 tygodnie. W celu złagodzenia bólu stosuje się leki przeciwbólowe, zabiegi fizjoterapii oraz okłady z lodu chorą okolicę.

Zabiegi operacyjne wykonuje się tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Rehabilitacja jest ukierunkowana na:

• naukę bezpiecznego obciążania kończyny,
  • ćwiczenia w odciążeniu,
  • przygotowanie indywidualnego zestawu aktywności wspomagających pracę mięśni w ograniczonych warunkach.

Terapeuci mogą wspomagać gimnastykę ruchową oraz techniki manualne poprzez wykorzystanie terapeutycznych właściwości zimna (np. w formie okładów), które pozwolą złagodzić uporczywe dolegliwości bólowe. Proces rehabilitacji jałowej martwicy kości piszczelowej zwykle trwa około kilku miesięcy.

Im wcześniej podejmie się jednak leczenie i rehabilitację można skrócić znacznie czas rekonwalescencji i szybciej wrócić do sportu.