Co to jest ręka wiotka?

Ręka wiotka jest to niedowład, spowodowany uszkodzeniem w zakresie obwodowego układu nerwowego. Charakteryzuje się obniżonym napięciem mięśniowym, które uniemożliwia podjęcie aktywności kończyną górną.

Skąd się bierze ręka wiotka?
Może powstać w wyniku długotrwałego ucisku/zmiażdżenia naczyń i nerwów zaopatrujących daną kończynę, jak i również podczas całkowitego przerwania połączenia nerwowego
oraz w zapaleniu nerwów, bądź przebiegu chorób takich jak: cukrzyca, mocznica, borelioza.
Uraz rdzenia kręgowego, guz mózgu, udar mózgu czy przemijający atak niedokrwienny, również mogą przyczynić do powstania ręki wiotkiej.

Jak rozpoznać ręke wiotką?
Diagnozę zwykle stawia lekarz na podstawie badania przedmiotowego, może on przeprowadzić szereg testów laboratoryjnych w celu potwierdzenia choroby zawartej powyżej.

Jakie mogą być następstwa ręki wiotkiej?
Konsekwencjami zaniedbania jest utrata funkcji kończyny górnej oraz ból, najczęściej spowodowany podwichnięciem w stawie ramiennym, zaburzenia czucia, zaniki mięśniowe, zaburzenia krążenia objawiające się opuchlizną i wyziębieniem kończyny.

Jak wygląda rehabilitacja ręki spastycznej?
Rehabilitacja polega na stymulacji czucia, wymuszanie skurczu w mięśniach za pomocą technik metody PNF takich jak: kombinacja skurczów izotonicznych, rytmiczne pobudzanie ruchu, dynamiczna zwrotność ciągła. Jeśli występują dolegliwości bólowe zalecane jest stosowanie technik rozluźniających metody PNF np.”Trzymaj-rozluźnij”. W przypadku gdy czucie głębokie oraz powierzchowne pacjenta jest w normie można skorzystać z zabiegu elektrostymulacji mięśniowej.