Czym jest choroba SMA / Rdzeniowy zanik mięśni?

Jest to rzadka choroba genetyczna z zaburzeniami neurologicznymi.
Przyczyną jest wada genetyczna, które powoduje obumieranie neuronów w rdzeniu kręgowym odpowiadającym za skurcze i rozkurcze mięśni. Brak impulsów nerwowych prowadzi do uogólnionego osłabienia i postępującego zaniku mięśni szkieletowych, a w ostateczności częściowego albo całkowitego paraliżu ciała.
Co ważne SMA nie ma wpływu na rozwój poznawczy i intelektualny. Dzieci z SMA są przeważnie bardzo inteligentne, pogodne i czerpią ogromną radość z życia

Jakie są postacie SMA?
SMA ma cztery postacie/typy choroby:
1.Niemowlę jest wiotkie, zwykle ma osłabiony krzyk i oddech, nie jest w stanie unieść główki i nie udaje mu się siedzieć bez podparcia
2. Dzieci, które umieją utrzymać się bez podparcia w pozycji siedzącej, ale nie zaczynają chodzić samodzielnie
3. Osoba jest w stanie samodzielnie postawić przynajmniej kilka kroków, zanim osłabienie mięśni zmusi ją do korzystania z wózka
4.Zwykle osoba dorosła przejawia jedynie niedowład nóg.

Jak wygląda leczenie i rehabilitacja?
-właściwa opieka medyczna, w tym szczególnie fizjoterapia, potrafi znacznie spowolnić postęp choroby, stosuje się tu metody neurofizjologiczne takie jak : metoda Vojty, Bobath , PNF, Stymulacji Bazalnej , techniki oddechowe oraz pracę z zastosowaniem urządzeń takich jak LUNA EMG .
-leczenie wprowadzone przed wystąpieniem pierwszych objawów choroby, np. niedługo po urodzeniu, jest w stanie całkowicie zapobiec chorobie, i dlatego w SMA najkorzystniejsze jest prowadzenie badań przesiewowych noworodków w celu przed objawowego rozpoczęcia leczenia.