Jałowa martwica kości piętowej u dzieci (pięta Haglunda) – Choroba Haglunda

? Zapewne mało kto wie, co to jest jałowa martwica kości piętowej?

To proces obumierania materiału kostnego w tej okolicy w większości przypadków stanowi następstwo upośledzonego przepływu krwi tętniczej. Specjaliści wskazują, że jałowa martwica piętowa jest problemem znamiennym w każdym wieku, dlatego jednakowo może występować u dzieci i dorosłych. Warto jednak pamiętać, że choroba Haglunda nie jest zbyt powszechną i częstą przypadłością, dlatego wielokrotnie może być mylona z innymi problemami.

Przyczyny:

-u dzieci i młodzieży (tj. między 8 a 13 rokiem życia) zaburzony wzrost kostny
-u dorosłych – zazwyczaj wynik długotrwałego obciążenia i ucisku kości piętowej np. związanego z regularnym uprawianiem aktywności fizycznej
-zaburzenia hormonalne,
-nieprawidłową dietę i nadwagę,
-wady stóp o charakterze płaskostopia,
-wrodzone predyspozycje genetyczne

Objawy:

-odczuwanie mniejszego lub większego dyskomfortu w trakcie chodu
-niewielkie pęcherze, które stanowią źródło początkowo niewielkiego bólu podczas biegania bądź marszu.
-obecność ucisku w tylnej części pięty podczas prób założenia buta
-ból z biegiem czasu ulega nasileniu i powoduje widoczne oraz uciążliwe utykanie.
-zniekształcenie w obrębie guza wraz z bolesnym obrzękiem.

Rehabilitacja w przypadku choroby Halgunda powinna rozpocząć się od:

-prawidłowego doboru wkładek ortopedycznych pozwalających na odciążenie podłużnego sklepienia stopy.
-właściwego postępowania z występującą na pięcie tkliwością oraz zgrubieniem
-ograniczenia aktywności fizycznej – w tym przypadku jest to konieczność, gdyż intensywne obciążanie stopy powoduje zaostrzenie objawów.

Fizjoterapia jest ukierunkowana w głównej mierze na poprawę ukrwienia i odżywiania miejsca objętego procesem martwiczym, co jest możliwe poprzez odpowiednie techniki manualne. Ważne jest by zwrócić uwagę na oś i ustawienie samych stóp, aby jednocześnie dokonać ich ewentualnej korekcji.