Czym jest SYNDROM ARNOLDA CHIARIEGO

Syndrom Arnolda Chiariego lub po prostu Chiari Syndrome, który po raz raz pierwszy został opisany 100 lat temu, to rzadkie zaburzenie neurologiczne.

Jakich objawów możemy spodziewać się u osób z Syndromem Chiariego ?
– zaburzenia czucia, ruchowe, połykania i odkrztuszania
-zaburzenia czucia bólu i temperatury
– zaburzenia koordynacji, oczopląs i zaburzenia mowy
Należy zwrócić uwagę, że część pacjentów może mieć jedynie bóle głowy , niektórzy pacjenci mogą pozostawać bezobjawowi 15-30 %. Również u pacjentów u pacjentów obserwowane są z zakresu psychiatrii w tym objawy depresji, zaburzeń emocjonalno-osobowościowych czy zaburzeń lękowych.
Często te same objawy występują w przypadku innych schorzeń neurologicznych i nie są odpowiednio wcześnie diagnozowane, dopiero wykonanie rezonansu magnetycznego mózgu pokazuje jegc charakterystyczne zmiany.

Czym charakteryzuje się Syndrom Chiariego?
W wewnętrznej części mózgu powstaje przepuklina: migdałki móżdżku lub migdałki razem z dolną częścią móżdżku przechodzą przez otwór wielki podstawy czaszki w kierunku kanału kręgowego.

Jakie postacie Syndromu Chiariego wyróżniamy ?
Wyróżniamy III postacie syndromu Chiariego:
I postać charakteryzuje się wpukleniem się przepukliny do kanału kręgowego
II i II postać występuje często przez pociąganie od dołu i napięcie rdzenia kręgowego wywołane przez jego zakotwiczenie ( występuje bardzo często u pacjentów z rozszczep kręgosłupa lub przepukliną oponowo-rdzeniową).

Jak leczyć Syndrom Chiariego ?
zachowaczo- pacjenci powinni być obserwowani do pojawienia się pierwszych objawów jak bóle głowy , które gdy nasilają i stan zaczyna być niestabilny mogą zostać wówczas skierowani na zabieg operacyjnym.
operacyjnie- leczenie polega na odbarczeniu struktur neurologicznych, której celem jest zniesienie ucisku struktur nerwowych oraz odtworzenie normalnego przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego.